Hatha jóga

A hatha jóga bárki által gyakorolható tudásszinttől, kortól, nemtől és testalkattól függetlenül. A jóga alapvetően a tudatos jelenlét gyakorlását jelenti, melyhez különböző, évezredes, jól bevált technikákkal segít hozzá: mozgással, légzésgyakorlatokkal, koncentrációval, meditációval…

A hatha jógában mint mozgásban a jógapózok (ászanák) gyakorlásából áll, melyekben több vagy kevesebb légzésen keresztül benne maradunk (testalkattól is függ, kinek milyen hosszú kitartás javasolt, pl. levegős/ vata alkatnak nem tanácsos a hosszú kitartás, a masszívabb, földes/ kapha típusnak kifejezetten jót tesz) – aki gyakorlott a légzésre is tud már figyelni, aki még gyakorlottabb, az megérzi az ászanákban az energiaáramlás irányát is. (Tehát a jógában nem attól haladó valaki, hogy milyen extra pózokat tud végezni, hanem attól, hogy mennyire tud a jelenben maradni.)

Ez a lassú, nyugodt mozgás fizikailag nagyon kedvező, erőssé és rugalmassá teszi a testet, minden szinten javítja a testi működést, a csontoktól kezdve az izmokon és lágyabb szöveteken át a belső szervekig.
A pózokba mindenki egyéni kondíciójának megfelelően, önmaga határait tiszteletben tartva, azokat csupán finoman tágítva, fokozatosan engedi bele magát: ez az önmagunkra figyelés az, ami a jógát különlegesen hatékonnyá teszi, mivel így a hétköznapi problémákat kizárva, valóban csak önmagunkra figyelünk, idegrendszerünk, lelkünk megnyugszik, a nyugalomban pedig a test öngyógyító folyamatai beindulnak.

A hatha szó jelentése mint “ha” és “tha”, Nap és Hold, valamint mint “hatha”, erőfeszítés, mivel ebben a fajta gyakorlásban az erőfeszítés és nyugalom váltakozik: az aktivitást mindig egy kis nyugalom, csendes megfigyelés, tudatosítás váltja, így mélyülünk el a jelenlétben egyre jobban, és kapcsolódunk Önvalónkkal.
A hatha jóga gyakorlásával Nap és Hold oldalunkat, azaz nemi jellegünket, hormonrendszerünket is harmóniába hozzuk: női és férfi oldalunk, azaz aktív és passzív, ható és befogadó minőségeink egyensúlyba kerülnek általa.

A jógaórákon a hétköznapi gondok kizárását, a jelenbe megérkezést ráhangolódással, az OM mantra (opcionális) zengetésével és rövid légzésfigyeléssel, légzőgyakorlattal segítjük; az ászanázás során kioldjuk testünkből a feszültségeket, görcsöket, merevségeket, így oldjuk és erősítjük magunkat. Általában gátizomtorna (intimtorna) is van az órákon, ami férfiaknak és nőknek egyaránt nagyon hasznos, és könnyedén elsajátítható. Az órát 10-15 perces relaxáció zárja, amely tudatos pihenést jelent: megtanuljuk egészen mélyen ellazítani minden porcikánkat, és amennyiben ébren tudunk maradni, akár meditatív tudatállapotig is el tudunk jutni…

Alapvetően tehát a csendet, befele figyelést, jelenlétet, és ezáltal az Önvalónkkal való kapcsolódást segít megtapasztalni a jóga – én is ezt a nézetet igyekszem az óráimon képviselni: úgy gondolom, ma inkább a lassulásra van szükség, mert pörögni, viháncolni bárhol lehet, de a csend és nyugalom ma már talán a legnagyobb luxuscikk… A világban nagy zaj van, és ez belső zajt is okoz azoknak, akik nem tanulnak meg befele figyelni, elszakadni a külvilágtól és elcsendesedni: ha ezt begyakoroljuk, meg is tudjuk tartani, még a legerősebben villódzó és zajongó forgatagban is.

Szeretettel várlak online és hagyományos óráimon, hogy megtapasztald Te is a jelenlét erejét, és megengedd Magadnak, hogy kibontakozzon testi-lelki Önmagad egészséges, örömteli és felszabadult verziója!
Namaste ♡
Bori

Néhány idézet Szvátmáráma Hatha-jóga pradípiká (A hatha jóga lámpása) c., 14. századi jógatankönyvéből, és további mesterektől:

„Minden más előtt az ászana, a hatha-jóga első részének számít. Ászanát végezve a gyakorló megvalósítja a test és az elme szilárdságát, eléri a betegségtől mentes állapotot, és a végtagok könnyűségét.”

Hatha-jóga (Terebess Ázsia Lexikon)

„Ha a lélegzet nyugtalan és izgatott, akkor a tudat is nyugtalan és izgatott. Ha a légzés uralt, akkor a jógi tudata szilárd és kiegyensúlyozott.”

„Aki a gyakorlatokban elmélyed, annak az eredmény bizonyosan megjön. Vajon hogyan tudna eredményt elérni az, aki nem végzi a gyakorlatokat? Mágikus erők nem szerezhetők meg a jógakönyvek olvasgatása által. Nem a jógázó viselete, s nem a jógáról való fecsegés, hanem egyedül a fáradhatatlan gyakorlás a siker eszköze. Efelől nem lehet kétség.”

„A jóga a tudatfolyamatok uralása.”
Patandzsali

„Sem a test, sem pedig, a hangulat nem lehet úrrá felettünk.  Nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a test tartozik hozzánk, nem mi a testünkhöz.” Vivekánanada
 
„A test csupán a szellem külső burka. azt kell tennie, amit szelleme diktál.”
Vivekánanda

„Minél inkább életre kelted testedet, annál tudatosabbá válsz önvalódban.” Yesudian

„Nemtudás az, amikor öröknek látjuk a mulandót, tisztának a tisztátalant, örömtelinek a szenvedés telit, és az abszolút énnek az önösséget.”
Patandzsali

„A tiszta tudatban a boldogság iránt szeretet, a szenvedés iránt részvét, a jóval kapcsolatban öröm, és a rosszal kapcsolatban felülemelkedettség (szent közömbösség, upeksana) ébred.”
Patandzsali

„A tested drága kincs. Ez a járműved a felébredéshez. Bánj vele gondosan.”
Buddha

„Ha meg tudsz szüntetni minden nyugtalan tevékenységet, előbukkan lényegi természeted.”
Lao-ce

„A csendben a lélek megtalálja az utat a tisztább fénybe, és mindaz, ami megfoghatatlan és megtévesztő, kristálytisztasággal feltárul.”
Mahátma Gandhi